Pierwszy sezon Formuły E dobiega końca – sytuacja przed Visa London ePrix

Pierwszy historyczny sezon FIA Formula E Championship dobiega końca. Ostatnie dwa wyścigi zostaną rozegrane w najbliższy weekend w Londynie. Dwie rundy Visa London ePrix zdecydują o tym, kto zostanie pierwszym zwycięzcą nowej, elektryzującej serii wyścigowej.

fot. Formula E

Kierowcy

Dwa ostatnie wyścigi Visa London ePrix zdecydują o tym, kto zostanie pierwszym tryumfatorem Formula E Championship. O mistrzostwo będzie walczyć aż sześciu kierowców. Przypominamy, że za wygranie wyścigu przyznawane jest 25 punktów, za pole position dodatkowe 3, a za najszybsze okrążenie w ramach Visa Fastest Lap Award kolejne 2 dodatkowe. Jako, że w Londynie będziemy mieli dwa wyścigi w dwa dni, zostaną rozegrane również dwie sesje kwalifikacyjne. A zatem do zdobycia jest łącznie 60 punktów.

Od lewej: Lucas di Grassi, Seabastien Buemi i Nelson Piquet - faworyci do zdobycia tytułu pierwszego mistrzowskiego w Formule E

Liderem klasyfikacji generalnej jest obecnie Nelson Piquet jr z zespołu NEXTEV TCR, który ma 128 punktów. Brazylijczyk wygrał w dwóch wyścigach sezonu i dwa razy dostał punkty za najszybsze okrążenie. Nelson nie ukończył wyścigu w Malezji, a zatem to właśnie ten wynik zostanie odpisany jako najgorszy. Nie ma więc to wpływu na jego liczbę punktów na koniec sezonu.

Drugi w klasyfikacji generalnej jest zwycięzca pierwszego wyścigu w Chinach i rodak Piqueta — Lucas di Grassi. Reprezentant Audi Sport ABT ma na koncie 111 punktów. Trzeci w klasyfikacji generalnej jest Sébastien Buemi. Kierowca zespołu e.dams Renault ma 105 punktów i potrzebuje dwóch dobrych wyścigów by myśleć o walce o mistrzowską koronę. Szwajcar ma jednak spore szanse, jest nawet czarnym koniem sezonu. Wygrał dwa wyścigi i dwukrotnie był najszybszy w kwalifikacjach. Ma też na koncie najszybsze okrążenie w ostatnim wyścigu w Rosji. Szansę ma mistrzostwo ma również jego zespołowy kolega Nicolas Prost, ale nie będzie niczym zaskakującym, jeżeli Francuz będzie pracował na rzecz Buemiego. Jest szybki, ale z 82 punktami potrzebowałby sporo szczęścia by wygrać sezon. Młody Prost wygrał jeden wyścig i dwukrotnie zdobył pole position. Raz zgarnął punkty za najszybsze okrążenie.

Nelson Piquet Jr jest najbardziej regularnym kierowcą z czołówki

Najmniejsze szanse na zwycięstwo w mistrzostwach mają Jerome D’Ambrosio i Sam Bird. Pierwszy ma 77 punktów i musiałaby się zdarzyć tragedia w czołówce, by to on sięgnął po najwyższa nagrodę. Sam Bird ma 68 punktów, a to oznacza, że żaden z wyżej wymienionych kierowców nie mógłby ukończyć wyścigu, a Bird musiałby zdobyć komplet punktów w dwóch wyścigach i kwalifikacjach by sięgnąć po tytuł. Jego szanse na tryumf są jedynie matematyczne.

Klasyfikacja generalna kierowców Formula E 2014/2015

Poz. Kierowca Team Punkty
1. Nelson Piquet NEXTEV TCR 128
2.  Lucas di Grassi Audi Sport ABT 111
3.  Sebastien Buemi e.dams Renault 105
4.  Nicolas Prost e.dams Renault 82
5.  Jerome D'Ambrosio Dragon Racing 77
6.  Sam Bird Virgin Racing 68
7.  Jean-Eric Vergne Andretti 55
8.  Antonio Felix da Costa Amlin Aguri 51
9. 

Daniel Abt

Audi Sport ABT 32
10.  Nick Heidfeld Venturi 31
11.  Jaime Algersuari Virgin Racing 30
12.  Bruno Senna Mahindra Racing 28
13.  Loic Duval Dragon Racing 23
14.  Franck Montgany Andretti 18
15.  Scott Speed Andretti  18
16.  Karun Chandhok Mahindra Racing 18
17.  Stephane Sarrazin Venturi 18
18. Charles Pic NEXTEV TCR 16
19. Oriol Servia Dragon Racing 16
20.  Jarno Trulli Trulli 15
21.  Salvador Duran Amlin Aguri 9
22.  Vitantonio Liuzzi Trulli 2
23.  Takuma Sato Amlin Aguri 2
24.  Justin Wilson Andretti 1
25.  Ho-Pin Tung NEXTEV TCR 1
26.  Antonio Garcia NEXTEV TCR 0
27. Michela Cerruti Trulli 0
28.  Marco Andretti Andretti 0
29.  Matthew Brabham Andretti 0
30. Katherine Legge Amlin Aguri 0

 

Zespoły

W klasyfikacji generalnej zespołów e.dams Renault (187 punktów) i Audi Sport ABT (143 punkty) będą walczyć o miano najlepszego teamu w sezonie. To zdecydowanie najsilniejsze ekipy z najlepszym składem, ale nie można też wykluczać z rywalizacji NEXTEV TCR, którą reprezentuje lider klasyfikacji kierowców. Jednak ten zespół potrzebowałby zwycięstw i dużej ilości szczęścia, bo strata 55 punktów będzie bardzo trudna do odrobienia. W przeciwieństwie do klasyfikacji kierowców, zespoły sumują wszystkie punkty z jedenastu rund sezonu do swojej klasyfikacji generalnej.

Zespół e.dams-Renault ma największe szanse na tytuł. Ich barw będą bronić Sebastien Buemi i Nicolas Prost - obaj z szansami na tytuł w kategorii kierowców

Klasyfikacja generalna zespołów Formula E 2014/2015

Poz. Zespół Punkty
1.  e-dams.Renault 187
2. Audi Sport ABT 143
3. NEXTEV TCR 132
4.  Dragon Racing 116
5. Andretti Formula E 104
6. Virgin Racing 98
7. Amlin Aguri 62
8. Venturi 49
9. Mahindra Racing 46
10. Trulli 17

 

Debiutanci

Warto jeszcze dodać, że w Visa London ePrix zobaczymy pięciu nowych kierowców, wcześniej nie startujących w Formula E Championschip. Jednym z nich jest Oliver Turvey. Brytyjczyk w ostatnim czasie regularnie startuje w World Endurance Championschip. Nie ma jednak doświadczenia z elektrycznymi Formułami. Będzie reprezentował barwy NEXTEV TCR, co jeszcze bardziej komplikuje sytuację tego zespołu przed zakończeniem sezonu. Wydaje się więc, że Adrian Campos zarządzający chińskim zespołem nie ma w planach walki o najwyższą lokatę dla drużyny.

Barw Amlin Aguri obok Salvadora Durana będzie bronił kolejny debiutant Sakon Yamamoto. Japończyk zasili szeregi japońskiej drużyny, która zajmuje siódme miejsce w klasyfikacji zespołowej. Sakon ma za sobą przeszłość m. in. w Formule 1, a jak się spisze w elektrycznych bolidach na Visa London ePrix? To się okaże już w najbliższy weekend.

Przygotowania do ostatnich wyścigów Visa London ePrix już trwają

Trzecim nowicjuszem, a raczej nowicjuszką jest Simona de Silvestro. Urodzona w Szwajcarii Amerykanka uzupełni skład zespołu Andretti i zadebiutuje w parze z Jean-Eric Vergnem. Simona nie jest jednak ani nowicjuszką w świecie wyścigów, ani też w 100 procentach debiutantką w Formule E. Wzięła udział w pokazie za kierownicą bolidu SRT_01E Spark-Renault w Genewie. Jest też regularną zawodniczką w amerykańskiej serii IndyCar i wciąż stara się o angaż w Formule 1.

Tuż przed rozpoczęciem wyścigowego weekendu ogłoszono, że Jaime Algersurai musi opuścić ostatnie dwa wyścigi z powodów zdrowotnych. Jego zastępcą został więc kierowca rezerwowy zespołu Manor w Fromule 1 Fabio Leimer, który zasili w Formule E drużynę Virgin Racing Formula E Team. Natomiast wczoraj okazało się, że Vitantonio Liuzzi opuści wyścig w Londynie, ale jego miejsce w bolidzie zespołu Trulli zajmie Alex Fontana, jeżdżący w tym sezonie w Formule Renault 3.5.

Skład zespołów FIA Formula E Championship*
Amlin Aguri Formula E Team
Sakon Yamamoto Salvador Duran
Andretti Formula E
Jean-Eric Vergne Simona de Silvestro
Audi Sport ABT Formula E Team
Lucas di Grassi Daniel Abt
NEXTEV TCR Formula E Team
Nelson Piquet Oliver Turvey
Dragon Racing Formula E Team
Jerome D'Ambrosio Loic Duval
e.dams-Renault Formula E Team
Nicolas Prost Sébastien Buemi
Mahindra Racing Formula E Team
Karun Chandhok Bruno Senna
Trulli Formula E Team
Jarno Trulli Alex Fontana
Venturi Formula E Team
Nick Heidfeld Stéphane Sarrazin
Virgin Racing Formula E Team
Fabio Leimer Sam Bird

*skład na Visa London ePrix

Przypominamy, że wciąż możecie oddawać głos na kierowcę, który otrzyma FanBoost na Visa London ePrix. By tego dokonać, musicie kliknąć na wybrane przez siebie nazwisko na oficjalnej stronie fanboost.fiaformulae.com. Obecnie największe szanse na dodatkowy strzał 40 KM ma Sébastien Buemi, Nelson Piquet i Sakon Yamamoto.

Relację z obydwu rund Visa London ePrix 2015 będziemy przygotować dla Was prosto z Battersea Park w Londynie!

Autor wpisu:

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryzująca Formuła E

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Blogi:

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline Jakimi zasadami rządzi się Formuła E? Poznaj historię i początki Formuły E Nie mogę się doczekać autonomicznych samochodów Kia Venga 1.4 DOHC L - test [wideo] Lancia Ypsilon III 1.2 8V 60 KM - inna niż myślisz Mercedes 450 SL (R107) - błotniki, pokrywa dachu i elementy różne BMW Serii 4 Gran Coupé - skok na kasę Kubańska przygoda, czyli BMW 5 GT Maciek testuje - BMW 118d M-Sport Niemcy vs Polska – dwa motoryzacyjne światy Fiat Aegea - krok w drodze po sukces Maciek Testuje - Škoda Yeti 2.0 TDI Monte Carlo Fiat ma ogromny problem, ale widać światełko w tunelu Škoda Superb - nowa limuzyna dla ludu! Honda Civic Type R - dzika bestia dostała turbo! "Paris et Tour Auto 2015" cz. 2 (ciąg dalszy) "Paris et Tour Auto 2015" cz. 2 Ford Fiesta - mała piękność Audi TT - trzy generacje stylu Włochy - Italiano cuore "Paris et Tour Auto 2015" cz. 1 Jeep Renegade - amerykanin z Włoch VII Ogólnopolski Zlot Mustangów | Toruń 25.04.2015

Popularne w tym tygodniu:

Cud ewolucji Lexus za ponad 5 mln zł Renault Espace Energy dCi 160 EDC Initiale Paris – test [wideo] Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition 326 KM – test [wideo]